Friday 10 October 2008

YOU'RE ON YOUR OWN - RESPONSIBILITY


THIS COLUMN WAS PUBLISHED IN SECOND SIGHT MAGAZINE - WWW.SECONDSIGHT.NL - ONLY IN DUTCH, SORRY...


You’re On Your Own

Het geheim van de smid inzake ‘Verantwoordelijkheid’ is dat beide kanten van de tafel het eens zijn over wie er verantwoordelijk is. Net als bij een kadootje: je kunt wel iets geven, maar als de ander het niet aanneemt is er een probleem. Geven en nemen van verantwoordelijkheid… je kunt er maar beter duidelijk over zijn.

Duidelijkheid alleen is helaas niet altijd voldoende. “Dit is mijn wijk niet, meneer – ik denk dat u beter even binnen kunt bestellen”. In die gevallen rest natuurlijk niets anders dan corrigerend optreden: ‘Nee juffrouw, ik denk dat ik beter buiten kan bestellen. Geeft u mijn bestelling even door aan uw collega? U bent hier immers de serveerster en ik de klant. Uw tafelschema is geenszins mijn verantwoordelijkheid.” Helaas zou deze opmerking, hoewel volstrekt terecht, mij in Nederland eerder ex-communicatie of een pak slaag opleveren dan het beoogde kopje koffie.

Ik breek graag een lans voor de ‘eigen verantwoordelijkheid’. Uit het verleden herinner ik mij een kristalheldere reclamespot over bosbranden. “Kan ik er wat aan doen?!” vroeg een stem. Jazeker, u kunt er wat aan doen: bijvoorbeeld geen sigarettenpeuken in een gortdroog bos weggooien of fikkies stoken op de hei. Sukkel!

U denkt misschien tja, dat snap ik ook nog wel… toch zijn er op deze wereld nog klojo’s van zulk indrukwekkend niveau dat zelfs dit soort afspraken niet vanzelfsprekend genoemd mag worden. Stel nou: je doet je kat in een magnetron. Moeten we niet gewoon met z’n allen afspreken dat deze persoon eerst door ons allemaal wordt uitgelachen en vervolgens door de dierenbescherming op een taakstraf wordt getrakteerd? Liefst iets met heel veel dierenpoep. In plaats daarvan krijgt de mevrouw een paar miljoen mee.

Bah. Waarschuwingen op rolletjes snoep en bijsluiters voor pindakaas (pas op: nootjes!) ik word er moe van en stel voor, ze te vervangen door een zogenaamde Klootzak-clausule. Die clausule luidt: ja, wij verkopen u dit en zijn verantwoordelijk voor kwaliteit en deugdelijkheid. Maar als u niet een minimum aan eigen verstand hebt, zijn wij bij voorbaat gedisculpeerd van welk probleem dan ook. Stop de afstandbediening NIET in uw neus. Of wel, ook goed. Maar dan niet zeuren he?

Een voorbeeld: U rookt. Prima, u geniet en vele mensen verdienen er een leuke boterham mee. Maar laten we wel wezen: we weten allebei dat het ongezond is. Kom dus alsjeblieft niet zeuren als je ziek wordt. Hetzelfde geldt voor mensen die hamburgers echt HEEL erg lekker vinden en nooit meer iets anders eten. Joehoe: dat plakje augurk erop is niet voldoende voor een gezond dieet!

In plaats van nieuwe regels, stickers en garantiefondsen stel ik u de brede inzet voor van afgebakende verantwoordelijkheid en de klootzak-clausule. Een Gouden Duo!

Het goede voorbeeld werd onlangs gegeven door Governeur Lindal van New Orleans: ik ben verantwoordelijk voor uw veiligheid. Die is hier niet te garanderen, u moet dus weg. Neem vooral de gratis bus. Als u hier blijft, is dat ter uwer eigen verantwoording.

You’re on your own! En zo is het maar net.

No comments: