Friday 10 October 2008

THE SCORN OF PLENTY - DE TOORN DES OVERVLOEDS


THIS COLUMN WAS ORIGINALLY PUBLISHED IN SECOND SIGHT MAGAZINE - WWW.SECONDSIGHT.NL - ONLY IN DUTCH, SORRY.

Overvloed. Van Dale zegt: “Een rijkelijke hoeveelheid”.
Hmmmmmm, rijkelijk : lekker veel. Meer, meerder, meerst. Smullen of niet?

Was Overvloed voorheen een kenmerk van Het Paradijs, nu springen me bij het woord vooral beelden voor ogen van obese kindertjes op flabbercamp, overspannen subprime obligatie-handelaren en vuilstortwagens vol afgedankte levensmiddelen.

Overvloed... een schuldgevoel overmant me. Mea Culpa….

“Geniet, maar drink met mate” zeggen onze collega’s die werken voor de dranken-industrie. “Beter Niet” mompelen de tabaksboeren. Op deze specifieke gevallen na zijn wij als beroepsgroep juist in dienst om rucksichtloze meerconsumptie te stimuleren.

Meer ingewikkelde anti-verouderingscremes, meer muurvullende plasmaschermen en natuurlijk minstens 3x op vakantie. We zijn het immers allemaal waard, dus Hupsakee: als Midasjes verandert alles wat we willen kopen in goud. Wie het niet kan betalen, smeren we gerust nog een consumptief kredietje aan.

Eigenlijk best lelijk als de lijn tussen overvloed en overdaad wordt overschreden.
En wij zijn er als ‘aansmeerprofessionals’ natuurlijk mede voor verantwoordelijk.

Maar wat is arroganter: de aanname dat wij ‘die arme domme consumenten’ in bescherming zouden moeten nemen? Of dat ons geen verantwoordelijkheid treft; ieder kiest immers zelf of hij of zij wel of niet iets koopt? “Laissez-faire” of “Doe-effe-normaal”? Voor de aanschaf van een financieel produkt wordt ons sinds kort aangeraden, de financiele bijsluiter te lezen. Binnenkort een “Echt Nodig?” sticker op alle andere produkten?

Een duurzamere wereld vergt een beheerst uitgangspunt, niet alleen bij produktie maar ook alle andere schakels in de marketing-keten. EN aan de consumptiekant, de andere kant van de schutting. Maar wat betekent dat voor ons werk? Pfff.. dit wordt nog een lastig onderwerp. Maar wel een die wellicht wat aandacht verdient, ook buiten deze column. “Greed is good” oreerde Gordon Gecko in de legendarische film “Wall Street”. Daar zijn de meningen inmiddels over verdeeld, zeker nu de prijs van levensmiddelen 2/3 van de wereld aan de lippen staan.

Misschien corrigeert de markt zichzelf en leidt de veelbesproken hypotheekcrisis tot een heropleving van oud-Hollandse zuunigheid. Een pasje op de plaats zou misschien helemaal niet zo’n gigaramp zijn.

En leuk: komt Zeeuws Meisje misschien toch nog weer terug.

No comments: