Friday 10 October 2008

GIRL POWER



THIS COLUMN WAS PUBLISHED IN SECOND SIGHT MAGAZINE - WWW.SECONDSIGHT.NL - SORRY, ... ONLY IN DUTCH
Mannen, hoedt u voor de vrouw. Zij mag dan dom zijn, in haar sluwheid overtreft zij zelfs de gemeenste wolf

Ziezo, zijn we wakker? Schopenhauer gaat, als ik me het citaat goed herinner, nog even verder met een meticuleuze uitleg van waarom mannen zich voor het zwakke geslacht moeten hoeden. Niet zozeer de stelling zelf (geen haar op mijn hoofd lieverd, echt niet), maar de kristalheldere scheiding tussen man en vrouw die eraan ten grondslag ligt, vind ik interessant.

Dat de zaken 150 jaar na Schopenhauer iets ingewikkelder liggen, ondervond ik laatst aan den lijve. Netjes Engels opgevoed, hield ik de deur voor een dame open. Nu verwacht ik hiervoor geen koninklijke onderscheiding, maar de ‘independent woman’ in kwestie maakte het wel erg bont: “Hoe zou jij het vinden als ik de deur voor jou openhield ?” gromde ze me zuur toe. Bah.

Nu ben ik zelf een modern ingesteld type en heb ik geen enkel probleem met assertieve, ambitieuze of intelligente vrouwen. Mijn probleem met feminisering gaat er dus niet om dat mannen en vrouwen een gelijke waarde, positie of carriere wordt gegund, integendeel. Mijn klacht is dat het role-model-rollenpatroon van de Charmante Spontane Vrouw en Gewoon Leuke Man dreigt te verdwijnen. Wie regelmatig TV kijkt (ok, eigen schuld) ziet als voorbeeld De Ontevreden Trut en de Compleet Verwijfde Sukkel.
(leuk spel: zoek hierbij uw eigen ‘Celebrity Couple’ voorbeeld)

De Ontevreden Trut (DOT) wordt expliciet ge-girl-powered door “Because you’re worth it” en Desperate Buurvrouwen. Ze staat onder constante mediadruk om dunner, geiler, succesvoller en meer met Gucci te zijn behangen dan haar so-called vriendinnen.

De Compleet Verwijfde Sukkel (CVS) wordt iets subtieler ontmand: “Mijn badjas staat haar beter, maar ze mag niet mijn antiroos shampoo gebruiken?” Sorry hoor, mag ik even braken? Nee, want we gaan nog even verder. Maik de Boer dicteert de nieuwe trends: allemaal gehipt, gehydrateerd en geharst. En: een Grote Sportieve Opel en een consumptief kredietje voor de nieuwe keuken. En dan heb ik t nog niet eens over die akelige Unilever ads waar kerels blij worden van een Swiffer.

Daar komt gedonder van. De CVS krijgt er genoeg van en ontpopt zich tot Part-time Ongenuanceerde Proleet. Hij kijkt Top Gear, koopt steeds meer Power tools en vindt politiek voor Compleet Verwijfde Sukkels. In het begin vindt De Ontevreden Trut het nog leuk – ze is immers een Echte Vent waard, maar als snel wordt ze ontevreden en verward. Op een dag, als een Gewoon Leuke Man hoffelijk de deur voor haar openhoudt, snauwt ze hem af. Ondanks haar perfect gehydrateerde huid, dure nagels en geile broek (maatje 26 natuurlijk) is DOT niet gelukkig.

Wat DOT helemaal tot waanzin brengt is die onvoorstelbaar irritante, altijd maar gelukkig kijkende Charmante Spontane Vrouw met die o zo woede-opwekkende Gewoon Leuke Man van de overkant. Kijken die nooit TV ofzo? Zo doet toch niemand meer?

Misschien komt het allemaal nog goed. Ik houd alvast gewoon nog altijd de deur netjes voor dames open. Kom op, Gewoon Leuke Man, knijp eens een Charmante Spontane Vrouw ouderwets in haar bil. Als ze het niet lachen vindt, is het een Ontevreden Trut.

No comments: