Friday, 10 October 2008

HIP IS UIT

THIS COLUMN WAS ORIGINALLY PUBLISHED IN 'DE TELEGRAAF' WEEKEND SUPPLEMENT - ONLY IN DUTCH, SORRY...

HIP IS UIT
Nee, natuurlijk niet: “Hip” is “In”, dat weet iedereen. Er zijn zelfs limited edition vitaminedrankjes: Alles is hip en trendy.

Schoolkinderen zijn hip. Ze dragen de allerlaatste mode, zo uit de Glamour.
Jonge ouders zijn hip. Kijk maar naar hun Bugaboo, Lamartinashirt of Hilfigerjack.
Kakkers zijn hip. Je ziet het aan hun Abercrombieandfitchbloes, pumagymp en sleutelketting.

Makelaars zijn hip. Het bewijs is geleverd door hun Italiaans gesneden (lees: te krappe) almost-Oger pak, soepel achteroverge-gelde corpsballenmatje, diagonaal geruite en dasloze overhemd, glimmende scooter en gebrek aan sokken (alleen die cognac-suede gespschoen is nog over uit een sneu pre-hip tijdperk van lang geleden).

Geloven is moeilijk maar zelfs huisvaders uit Zwolle (ik was er laatst, vraag niet waarom) zijn tegenwoordig super hip. Ze dragen McGregorbloezen met het logo van grotejongensdroom Spijker erop en draaien in hun leasebak keihard de laatste van 50cent.

Iedereen is hip, van Friesland tot Limburg. Dat is niet verwonderlijk, want de media vallen overelkaar heen om uit te leggen wat hip is. Er is eigenlijk geen ontsnappen aan. Hoe moet je huis? Hoe moet je tuin? Hoe moet je haar, hoe moet je kleding?

Leuker nog natuurlijk is om te laten zien wat er NIET meer hip is: als je niet hip bent, ben je namelijk ‘Last Season’… het ergste dat je kan overkomen. Je wordt bespot en uitgelachen. En terecht, want het is je eigen schuld; iedereen die wil kan hip zijn, je hebt gewoon niet je best gedaan.

Het paradoxale is dat de coolste types in de mode, vormgeving en muziek, die in een vroeger tijdperk als ‘hip’ zouden zijn aangemerkt, helemaal niet meer hip zijn. Een licht teleurgestelde vriendin merkte het op mijn verjaardagsfeestje al op: “hmmm… ik had hier eigenlijk allemaal hippe mensen verwacht...”

Toen viel het muntje: hip is uit. Ga maar na: merken “kunnen” alleen nog als ze ‘echt’ duur, superobscuur of uitgesproken cheap zijn (bewijs: de coolste chicks dragen broeken van een ubercool en nauwelijks te vinden merk dat ‘cheap Monday’ heet) grafisch vormgevers hebben geen bugaboos maar van die drinky oude opvouwbuggys, dj’s dragen maatpakken en skateboarders lopen op brogues. Ik snap eindelijk waarom stylisten (the holy tribe of hipness) er al een paar jaar zo verrot uitzien… it’s Hip! Eh… unhip. Nou ja u begrijpt mij hopelijk.

Op zoek naar verlichting zocht ik de betekenis van het woord HIP op. Van Dale meldt: “modern, gedurfd modieus. => Blits”. Volgens het Britse Dictionairy.com gaat het echter niet zozeer om hip ‘doen’, alswel om hip ‘weten’; “[to be] familiar with or informed about the latest ideas, styles, developments, etc.” Ziedaar waarom hippe Engelse mensen er doorgaans zo beroerd uitzien: ze weten het wel maar ze doen het gewoon niet. En wij maar ‘gedurfd blits’ doen.

Maar oei oei oei, waar moet dat heen als de hippen niet meer hip zijn. Naar wie kunnen wij ons wenden om te weten ‘what not to wear’? Stevenen we af op een periode van grauwe hiploosheid? Toekomstoloog Li Edelkoort voorspelt ‘het midden’ inderdaad als de toekomst.

Het midden….vergeet de Amsterdamse catwalks en Rotterdamse sidewalks: ze zijn weldra passé. We gaan ‘Terug naar Oegstgeest’, ‘mee naar Diemen-Zuid’ en ‘kadengkadeng’ naar Brabant op zoek naar de heilige graal van de nieuwe look. Vergeet modevrienden A en B, Rodrigo of Geer en Goor : Ted de Braak is ons nieuwe stijl-ikoon. Ik zie u bij C&A voor de nieuwe show - de afterparty is bij La Place boven de A4.

Hip is Dood. Leve Hip.

No comments: